lauantai 29. lokakuuta 2011

Kirppistelyä ja uuteen dieettiin valmistautumista

Normaalisti pitkään sängyssä vetelehtivä perhe (napero mukaan lukien) reippaili tänään MLL:n lastentavaroiden kirppikselle jo ennen kymmentä! Yleensä viikonloppuaamuisin ollaan hädin tuskin raahaduttu kymmenen maissa vielä edes aamiaiselle.

Mutta kannatti lähteä. Mukaan tarttui pari kestovaippaa, ehkä parin vuoden päästä sopiva villahaalari, pari läppäkirjaa (tämän hetken hittejä, joita kuluu kuin vessapaperia) ja muutama paita. Aikaa kului reilu puolituntia, kaikki ostokset tulivat tarpeeseen ja rahaakin säästyi. Kirppikset on niin mahtavuutta, ja mikä parasta, nettikirppiksillä kuvien pläräilyn sijaan pääsi itse käsin hipeltelemään tavaroita.

Ja asiasta toiseen. Seuraavat pari viikkoa tulevatkin olemaan vähemmän mahtavia. Naperolta testataan vehnäallergiaa, mikä tarkoittaa sitä, että minun maidoton ja munaton imetysdieettini laajenee parin viikon ajaksi myös vehnään, ohraan ja rukiiseen. Haastetta piisaa, mutta olen jo hetken aikaa varautunut tulevaan sekä hankkimalla sopivia ruokia että asennoitumalla tulevaan mielenkiintoisena kokeiluna. Tarkemmin ajateltuna tuleva dieetti on muuten melko lähellä tämän hetken kuuminta ruokatrendiä (kamala sana ja vielä kamalampi tuo buumi, mutta ei siitä sen enempää) eli karppausta. Tosin sillä erotuksella, että minä voin syödä kyllä kauraa, tattaria, hirssiä, kvinoaa eikä hiilareita ole mitenkään rajoitettu. Karppausta en ole oikeastaan koskaan harkinnut enkä nytkään tule täysin viljoitta olemaan. Odotan innolla kuitenkin elämistä ilman valkoisia vehnäjauhoja ja sen vaikutuksia omassa olossa.

Epäilemättä tällaiselle peruspastanjauhajalle pari viikkoa ilman spagettia, penneä ja fusillia tulee olemaan vaikeaa, siksipä olenkin koonnut itselleni aseistuksen, jonka avulla pyrin pastanhimoa hillitsemään.

1. Riittävästi tummaa suklaata
2. Riittävästi pähkinöitä ja siemeniä
3. Gluteenitonta pastaa, riisinuudelia ja täysjyväriisiä
4. Avokaadoja, marjoja ja banaaneja
5. Paljon kahvia ja soijamaitoa. Tämä yhdistelmä on jo pitkään ollut pelastukseni - se on myös tämän dieetin kulmakivi

Jos ehdin enkä ole liian kismityksen vallassa, saatan ehkä laittaa tänne jotain pientä raporttia aiheesta. Mahdollinen raportti voisi muuten olla tarpeen lapseni ihotautilääkärille, joka oli ihan kauhuissaan kun aikanaan kysyin, jätänkö minäkin kotimaiset viljat pois, kun hän ei niitä vielä lapseni ruokavalioon suositellut ja kuitenkin imetin. "Mitä sä sitten syöt?" Nii-in...no. Sopersin jotain epämääräistä.

Hänen reaktionsa ei mitenkään yllättänyt minua, silti raivostuttaa se, että tuo lihan, maidon ja kotimaisten viljojen pyhäkolminaatio pitää vielä pintansa myös lääkäreiden keskuudessa. Laajennettaisiinko vähän näkemystä siitä, mistä kaikesta voi saada ravitsevaa ruokaa aikaan, jooko?

Ps. Otan mielelläni vastaan vinkkejä hyvistä resepteistä tai ihan valmiistakin ruoaista, joissa ei siis ole maitoa, munaa eikä kotimaisia viljoja (kauraa lukuun ottamatta).

4 kommenttia:

Anna kirjoitti...

Mä en (onneksi) enää imetä, mutta meillä on muuten samankaltainen ruokavalio. Tai no meillä käy ruis, muttei kaura. Eikä soija. Mun blogista löytyy kai yksi gluteeniton leivontaohje, mutta on niitä netissä aika hyvin. Mutta tuollaisesta ruokavaliosta selviää mielikuvitusta käyttämällä (ja riisiä syömällä). Jos haluat kysellä vinkkejä tms, niin laita mailia mulle.

Pia kirjoitti...

Kiitos Anna! Minäpä käyn vilkaisemassa reseptisi ja pistän mailia, jos tulee seinä vastaan.

Riisillä ja perunalla varmaan pitkälti mennään. Ajattelin myös kokeilla kvinoaa.

Anonyymi kirjoitti...

Hei!

Oletko törmännyt Histamiini.comiin ja sen resepti-osioon?

http://www.histamiini.com/viewforum.php?f=5

Tsemppiä!

t. moniallergista imettävä

Pia kirjoitti...

Hei anonyymi!

Histamiini.com on tuttu, mutta reseptejä en ole sieltä käynyt tsekkaamassa, joten kiitos vinkistä :)