keskiviikko 2. maaliskuuta 2011

Kierrätys kannattaa (sittenkin)

Monesti on tullut mietittyä, olenko aivan täyspäinen kun kierrätän tuikkukynttilöistä jääviä metalliaosia. Ensinnäkin siinä on kamala vaiva kaapia ne streaarinin jämät pois. Varsinkin jos on piheyksissään ostanut jotain halpistuikkuja, jotka ei pala kunnolla loppuun asti. Havin kanssa tätä ongelmaa ei ole. Sitten toisekseen sellanen gramman painava alumiinikuppi ei tunnu kovin pahalta roskalta.

No, tänä aamuna selvisi, etten ole lainkaan hullu ja että tuikkujen alumiinialustoja kannattaa todellakin kierrättää, sillä alumiinin uusiokäyttö säästää Hesarin D-osiossa olleen jutun mukaan runsaasti sähköä. Hip hei. Olen siis kierrättämilläni tuikkualustoilla saanut kerättyä alumiinia ainakin muutaman juomatölkin verran. Yhteen nimittäin kuluu n. 15 tuikkukuppia. Mutta alumiiniseen veneeseen on vielä matkaa. Siihen kuluu 300 000 tuikkukuppia. Ihan niin kovan luokan kynttiläfiilistejä en ole tähän mennessä ollut.

HS 2.3.2011 Tuikusta Busteriksi, Marko Hamilo (verkossa maksullisessa Hesarin näköisversiossa)

2 kommenttia:

hassunenni kirjoitti...

Pitäiskö niistä kaapia steariinin jämät pois?! Mä oon vienyt niitä metallinkeräykseen sellaisenaan, vaikka niissä olisi hieman jämiä pohjalla. Olen ajatellut ettei se siellä joukossa haittaa.

Pia kirjoitti...

No en mä tiedä pitääkö, mut niin mä olen tehnyt. Itse asiassa olen keräillyt steariiniä kynttilöiden tekoa varten, joten siksikin niitä on tullut kaavittua.

Mut tuskin se maailmaa kaataa, jos sinne jonkin verran steariiniä jää. En minäkään kovin tarkasti niitä putsaa.