torstai 25. helmikuuta 2010

Epäilyttävä yritys liikkeellä

Viime kuukausina on useampi tuttuni saanut soiton suoramarkkinointikieltoa tarjoavalta yritykseltä. Moni on tästä palvelusta kieltäytynyt, mutta yksi tuttuni kiinnostui ja yritys kertoi lähettävänsä lisää tietoa palvelusta. Tuttuni sai postitse lisätietoa, sopimuspohjan ja laskun. Palvelu ei kuitenkaan tuntunut tarpeelliselta eikä hän näin ollen allekirjoittanut sopimusta eikä lähettänyt sitä eteenpäin.

Eipä aikaakaan kun hänelle saapui muistutuslasku - siis palvelusta, jota hän ei ollut edes tilannut. Jälleen kerran lasku ohitettiin, koska sille ei ollut perusteita. Tällä viikolla hän sai yllätyksekseen kirjeen perintätoimistolta, joka vaati summaa nyt jo kaksinkertaisena, perimiskuluineen. Edelleenkään tuttuni ei ollut tehnyt sopimusta kyseisestä palvelusta.

Kyseisellä firmalla tuntuu olevan selvä huijausstrategia, joka häilyy kuluttajasuojalain rajamailla. Kuluttajille tarjotaan palvelua ja jos suostuu ottamaan vastaan lisätietoa yritys tulkitsee sopimuksen syntyneen, vaikka asiakkaalle tällaista käsitystä ei jääkään. Lain mukaan suullinen ja kirjallinen sopimus ovat yhtä päteviä, tosin suullista sopimusta on vaikeampi näyttää toteen.

Eniten tässä tapauksessa haisee se, että yritys ja sen käyttämä perintäfirma ovat kiinteästi kytköksissä toisiinsa. Perintätoimisto itse asiassa hoitaa yrityksen rahaliikenteen. Eli yritys on varautunut siihen, että kaikki asiakkaat eivät tajua tilanneensa tuotetta, maksamattomat laskut viedään perintään, jolla saadaankin tuplahinta tuotteesta.

Kehottaisin siis varovaisuuteen, jos sinulle satutaan tarjoamaan suoramarkkinoinnin kieltävää palvelua puhelimessa. Saatat yllätykseksi tilata palvelun huomaamattasi ja joutua tekemisiin perintätoimiston kanssa.

Tuttuni teki tästä tapauksesta reklamaation kyseiselle firmalle. Raportoin täällä myöhemmin kuinka asia etenee.

3 kommenttia:

Mari(nadi) Koo kirjoitti...

Mainiota, että kirjoitit tästä! Tätini mainitsi minulle touhusta joulun aikoilla ja se kuulosti silloin korviini hyvin hämärältä, mutta unohdin sitten koko homman. Lainasin tekstisi Kulutusjuhlaan ja totesin mm. sen, että yrityksellä on näyttövelvollisuus sopimuksen syntymisestä.

Pia kirjoitti...

Mari: Mainiota. Itse kuulin tästä teemasta ohimennen joskus alkuvuodesta, mutta nyt kun sattui tutulle, niin asia kummasti konkretisoitui ja sai raivon partaalle. Tietoa näiden firmojen toiminnasta pitäisi saada johonkin näkyvämpään mediaan, etteivät firmat pääsisi enää enempää huijaamaan ihmisiä. ARG, pistää kyllä niin vihaksi tuollainen tietoinen huijaaminen, että parempi lopettaa kirjoittaminen nyt, ennen kuin saa jonkun kunnialoukkaussyytteen...

Saana kirjoitti...

Kuulostaa kyllä omituiselta toiminnalta! Varmasti vihastuttaa tuollainen meininki... Puhelinmyynnin suhteen pitää aina olla tarkkana nimenomaan sopimuskohdista ja sopimuksen täytäntöönpanosta.