tiistai 16. syyskuuta 2008

Lisää kosmetiikasta

Kemikaalicoctailissa kyseltiin pari päivää sitten toimivan kasvojenpesuaineen perään, mikä herätti paljon keskustelua paitsi erilaisista kasvojen puhdistukseen liittyvistä aineista, myös luonnonkosmetiikasta yleisemmälläkin tasolla. Esiin tuli paljon eri luonnonkosmetiikan/eettisen kosmetiikan merkkejä, mutta mielenkiintoisinta keskustelussa oli se, etteivät kaikkien kommentoijien kokemukset olleet pelkästään myönteisiä. Luonnonkosmetiikan kanssa on siis syytä olla yhtä tarkkana kuin muidenkin kemikaalien kanssa. Kaikki eko- tai luomubrändätty ei ole automaattisesti eettistä, terveydelle turvallista tai muulla tavoin ongelmatonta.

Kosmetiikkaa ja muitakin kemikaaleja (siivoukseen yms. liittyvät aineet) ostaessani yritän noudattaa seuraavia kriteerejä. Heti kärkeen on tunnustettava, etten todellakaan sataprosenttisesti noudata näitä kaikissa tilanteissa. Seuraava lista onkin ehkä enemmän ideaali siitä, millaista kosmetiikkaa haluaisin ostaa, jos se olisi mahdollista.

1. Eläimillä testaamattomuus.
Pyrin siihen, että selvitän ennen ostamista onko eläimillä testaamatonta vaihtoehtoa olemassa ja kokeilen sellaista ennen testatun tuotteen ostoa. Tämä ei todellakaan aina täyty sillä on vielä paljon sellaisia aineita, joille en ole löytänyt sopivaa testaamatonta vaihtoehtoa. Hiljaa hyvää tulee. Ehkä.

2. Turvallisuus.
Ennen ostamista kyselen ja etsin käyttökokemuksia sekä mahdollisia tutkimuksia tuotteista. Tärkeää on paitsi se, ettei tuotteissa ole käytetty turhia myrkkyjä myös se, että ne ovat ihmiskeholle sopivia. Tässä olisi vielä paljon parantamisen varaa...

3. Sopiva hinta-laatusuhde.
Luonnonkosmetiikka/eettinen kosmetiikka on usein kalliimpaa kuin isojen firmojen halpistuotteet. Mitään älyttömiä summia luonnonkosmetiikastakaan en ole valmis maksamaan, joten vertailen hintoja ja jätän tuotteen suosiolla ostamatta, jos hinta rupeaa lähentelemään älyttömyyksiä. Usein luonnonkosmetiikassakin pätee sama logiikka kuin muussakin kosmetiikassa, mitä brändätympi tuote, sen enemmän sillä on hintaa. Tuotteistaminen ei takaa hyvää tuotetta, vaan houkuttelevan näköisen tuotteen.

Ei kommentteja: