perjantai 28. maaliskuuta 2008

Ilmastonmuutoksesta mainoskikka

Tämän päivän Hesarin taloussivuilla on juttua ilmastonmuutoksen käyttämisestä yritysten mainostuksessa. Pahimmillaan ilmastonmuutoksella ratsastaminen voi kääntyä itse asiaa vastaan, kun "ilmastoystävällisinä" tuotteina aletaan myydä mitä tahansa tuotetta riippumatta todellisista kytköksistä ympäristön kannalta kestävään tuotantoon. Esimerkkinä jutussa on Ben and Jerry's -jäätelö, joka yritysstrategiansa mukaan toimii yhteiskunnalliset ja ympäristöasiat huomioon ottaen. Tosin Ben and Jerry'skin myöntää, ettei jäätelön tuotanto lopulta ole kovin ympäristöystävällistä, mutta kertoo samaan hengenvetoon pyrkivänsä toiminnassaan mahdollisimman vähäiseen kulutukseen. Monelle kuluttajalle varmaankin riittää jo se, että yritys ottaa kantaa ympäristöasioihin ja eettiseen kuluttamiseen. Aivan toinen asia on kuitenkin se, miten nämä periaatteet todella näkyvät yrityksen toiminnassa. Kiinnostuneet voivat vilkaista Ben and Jerry'sin sivuilta, miten arvot ja yhteiskunnallinen vastuu näkyy heidän toiminnassaan.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Hyvältähän tuo vaikutti...